« NHST kjøper ut Norges Råfisklag fra Fiskeribladet

26.06.2019, 08:00

 

råfisk_stående_sh

NHST Media Group kjøper alle aksjene i Fiskeribladet fra Norges Råfisklag, og vil styrke sjømatsatsingen i Norge. 

 

– Dette er et ledd i vår strategi om å vokse videre som det viktigste mediehuset for den norske sjømatnæringen, sier konsernsjef i NHST Media Group, Hege Yli Melhus Ask.

 

Fiskeribladet har hovedkontor i Bergen, men har journalister langs hele kysten. Avisen har 28 ansatte, og omsatte i 2017 for 42,7 millioner kroner med et opplag på 7500. De ferskeste lesertallene viser en vekst på 16,5 prosent, til 20.100 lesere per dag i 2019.

 

-  NHST har allerede en sterk posisjon innenfor norsk og internasjonal fiskeri- og sjømatindustri gjennom Fiskeribladet, Intrafish.no, Intrafish.com og nyopprettede Tekfisk.no.  Gjennom fullt eierskap i Fiskeribladet kan vi bedre levere på våre vekstambisjoner, sier Trond Sundnes, administrerende direktør i NHST Global Publications.

 

Fiskeribladet har frem til nå vært eid av NHST (66,6 prosent) og Norges Råfisklag (33,4 prosent). Eierskapet har vært delt etter at de to avisene Fiskeribladet og Fiskaren ble fusjonert i 2008. I de påfølgende åtte årene het avisen FiskeribladetFiskaren, men tok navnet Fiskeribladet i 2017.

 

 

 

- Jeg er imponert over den omfattende digitale transformasjonen Fiskeribladet har gjennomført de siste to årene. Vi skal være Norges viktigste, mest relevante og synlige leverandør av nyheter og innhold om sjømatnæringen, sier Trond Sundnes.

 

Administrerende direktør Svein Ove Haugland i Norges Råfisklag sier at salget skjer som en følge av strategiske valg både hos Råfisklaget og NHST.

 

- Det har alltid vært viktig for Råfisklaget å nå ut til fiskerne og fiskeflåten med informasjon om våre bestemmelser, reguleringer, minstepriser og lignende. I en verden uten internett og mobiltelefoner var det hensiktsmessig å være eier av en fiskeriavis for å bidra til at en slik kanal fantes for vårt informasjonsbehov. Men dette bildet har endret seg i takt med teknologi- og øvrig medieutvikling. Det er derfor ikke lenger en naturlig del av Norges Råfisklags strategi å eie en mediebedrift. Vi er trygge på at NHST vil videreføre Fiskeribladet som en av de viktigste nyhets- og debattkanalene for næringa, sier Haugland.

 

Haugland sier de har vært stolte eiere av Fiskeribladet, og at de fortsatt vil stå avisen nær.

- Vi ser stor verdi i å ha en mediebedrift som både informerer og samtidig våger å utfordre fiskerinæringen. Vi vil fremover bidra til å sikre at Fiskeribladet kan leses av både våre ansatte og kunder. Fiskeribladet vil fortsatt være en viktig kanal for oss for å nå igjennom med våre budskap som annonsør.

 

Fiskeribladet vil fortsatt eksistere som et eget aksjeselskap, eid av NHST Global Publications. Sammen med søsterpublikasjonen Intrafish.no, som primært skriver om oppdrett, dekkes dermed hele den norske sjømatnæringen.

 

- Vi er svært fornøyde med at NHST tar hjem hele Fiskeribladet. Det viser at konsernet tror på oss som den viktigste leverandøren av sjømatnyheter, sier ansvarlig redaktør Øystein Hage i Fiskeribladet.

 

Dette året har vært et trafikkmessig sterkt år for fiskeribladet.no. I mai 2019 hadde nettutgaven 150.000 unike brukere per måned. Det er en vekst på 88 prosent siden mai 2018. Trafikken har økt måned fra måned gjennom hele 2019.

 

- Dette er et resultat av økt digital satsing. Det er gjort en imponerende jobb på huset de siste månedene. Vi har i dag like høy normaltrafikk som vi hadde i rekordmåneden august 2018, da tidligere fiskeriminister Per Sandberg gikk av, sier ansvarlig redaktør i Fiskeribladet, Øystein Hage.